Skip to content

Múzeumpedagógia

Az Elektrotechnikai Múzeum a tárlathoz kapcsolódóan a bemutató helyszínein érdekes, játékos, de ugyanakkor tudásközpontú múzeumpedagógiai programot is kínál. A meghirdetett órák, foglalkozások a múzeum gyűjteményi anyagára építkezve kiegészítik az oktatási kerettanterv fizika és történelem óráinak tananyagát. Minden helyszínen az aktuális városhoz, illetve a környékhez kapcsolódó, az ipar- és technikatörténet szempontjából kiemelkedő műtárgyat helyezünk el a kiállítási anyagba, igény szerint további tablóelem készítésével együtt. A csoportokat kísérő pedagógusok, így akár helytörténeti ismeretanyaggal is tudják bővíteni az iskolai anyagot.

A kiállítás ideje alatt egy-egy alkalommal, szervezett csoportok részére szakvezetéssel egybekötött, interaktív, „rendhagyó fizikaórákat”, valamint tematikus foglalkozásokat tartunk.

Múzeumpedagógiai programkínálat

Rendhagyó fizikaóra”

A kiállításban tartott szakvezetéssel egybekötött rendhagyó fizikaórán a diákok izgalmas bemutatókon, kísérleteken keresztül, játékos módon, részben a tárlatba beépített fizikai demonstrációs eszközök működtetésével sajátíthatják el az elektrodinamika és az elektrosztatika törvényszerűségeit. Néhány hiteles másolat működtetésével időutazást tehetnek a kísérletező 19. század kibontakozó tudományágába, az elektrotechnika világába. Megismerhetik a transzformátor és az öngerjesztésű dinamó működését, a forgó mágneses tér létrehozásának és „hasznosításának” elvét. Érzékelhetik az influenciagép által felhalmozott töltéseket és izgalmas kísérleteket végezhetnek a Van de Graaff generátorral. Az óra kitér műszaki nagyjaink méltatására is.

Ajánlott korosztály: általános iskola alsó és felső tagozata, középiskola
Résztvevők száma: max. 25 fő/óra
Kulcskompetenciák: természettudományos és technikai kompetencia
A szakvezetéssel egybekötött óra időtartama: 60 perc

Technikatörténeti előadással egybekötött szakvezetés (Dr. Tóth Judit, villamosmérnök, szakvezető)

Gólyák 220 felett…”

Az áramszolgáltatók által, távvezetékoszlopokra kihelyezett, mű gólyafészkek „makettjeinek” készítése. Az előre elkészített részegységekből, a diákok manuálisan, ragasztással és forrasztással állítják össze a kész, szemléltető makettet. A foglalkozás alatt megismerik az elektromos távvezetékek mentén alkalmazott madárvédelmi eszközöket, melyeket a villamos hálózatok és a madarak védelme érdekében, az áramszolgáltatók és a madárvédelmi szervezetek közösen fejlesztenek ki.

Ajánlott korosztály: általános iskola felső tagozata, középiskola
Résztvevők száma: max. 20 fő/foglalkozás
Kulcskompetenciák: természettudományos és technikai kompetencia, esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség kompetencia
A foglalkozás időtartama: max: 1,5 óra

Nézem a lámpát…”

Egy kis disegn – üvegfestés izzókra. Rövid világítástörténeti előadással egybekötött óra, melyen a kreatív foglalkozás mellett megismerhetik a diákok az egyes izzótípusokat (szénszálas izzó, volfrámszálas izzó, kriptontöltésű izzó, halogén izzó, led-es izzó, stb.).

Ajánlott korosztály: általános iskola alsó és felső tagozata
Résztvevők száma: max. 20 fő/foglalkozás
Kulcskompetenciák: esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség kompetencia, természettudományos és technikai kompetencia
A foglalkozás időtartama: 45 perc

Világító képeslap”

Képeslap „színezés” Led-es világítással. Az utazó tárlatot fogadó intézményről, annak épületéről, vagy a városról készített képeslaphoz, forrasztással Led-es világítást építenek a diákok.

Ajánlott korosztály: általános iskola alsó és felső tagozata, középiskola
Résztvevők száma: max. 10 fő/foglalkozás
Kulcskompetenciák: természettudományos és technikai kompetencia, esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség kompetencia
A foglalkozás időtartama: 60 perc

Egyszerű áramkörök”

Kreatív, készségfejlesztő, az elektrotechnikai alapismeretek könnyebb elsajátítását segítő eszközzel, építő panelekkel izgalmas, működő modelleket készíthetnek a gyerekek, melyekkel könnyen, játékos módon ismerhetik meg az áramkör fogalmát, felépítését.

Ajánlott korosztály: általános iskola alsó és felső tagozata
Résztvevők száma: max. 20 fő/foglalkozás
Kulcskompetenciák: természettudományos és technikai kompetencia
A foglalkozás időtartama: 45 perc

A foglalkozások kivitelezésében és megtartásában az Elektrotechnikai Múlt Megőrzéséért Alapítvány segíti a múzeumot.